– EVEN MOEILIJK ALS EEN MACBOOK AAN BILL GATES VERKOPEN –

Zwijndrecht donderdag 2 september 2021 – foto boven DLCT Terminal Grobbendonk © Georges Janssens –

Van Moer Logistics viert het 10jarig bestaan van zijn intermodale activiteiten met nieuwe partner Agrifirm in Grobbendonk.

Met de opstart van Agrifirm kijkt de logistieke groep uit Antwerpen terug naar het ontstaan van hun intermodale activiteiten. Na een uitdagend begin blikt oprichter Jo Van Moer terug over het risico dat hij in 2011 nam met de overname van zijn eerste containerterminal in Grimbergen. Dankzij de nieuwe samenwerking met Agrifirm worden er vandaag 5.000 bijkomende ritten op de E313 en de Antwerpse Ring vermeden.

In 2011 nam Van Moer Logistics de containerterminal in Grimbergen over die door faillissement reeds enkele jaren leeg stond. Met die overname nam de Waaslandse logistieker een groot risico, want er waren op dat moment nog geen potentiële klanten voor de terminal in zicht.

Terminal Grobbendonk © Van Moer

“De binnenvaart vermarkten was destijds bijna even moeilijk als een MacBook aan Bill Gates verkopen.”, aldus Jo Van Moer, oprichter en CEO Van Moer Logistics. “Bedrijven maakten zich nog geen kopzorgen over hun ecologische voetafdruk en ook de publieksopinie was nog niet warm te krijgen voor een ecologischer transportbeleid. De overname van de terminal in Grimbergen was dus een immens groot risico waar ik vele nachten slaap voor heb gelaten, maar mijn buikgevoel zei me dat dit de juiste beslissing was. ”

10 jaar later blijkt dat risico goed uit te draaien. Vandaag beheert Van Moer Logistics 8 terminals in Antwerpen, Brussel en Leuven en opereert men 9 binnenschepen via hun gemeenschappelijke onderneming met Manuport Logistics, WeBarge. In 2020 transporteerden ze een record aantal van 318.000 TEU (20 container) via de binnenvaart.

Dat meer bedrijven voor de binnenvaart kiezen bewijst ook Agrifirm, wereldwijde speler in agrarische grondstoffen. Met hun nieuwe productieafdeling van concentraten in Grobbendonk, die in september opstart, kiezen ze voor een intermodale oplossing via de nabijgelegen Dennie Lockefeer Container Terminal die uitgebaat wordt door Van Moer Logistics. Hierdoor worden er 5.000 ritten over de E313 en de Ring van Antwerpen vermeden, wat een totale besparing van 268.500 kilometers over de weg oplevert.

“Waar een wil is, is een waterweg. Samen met de uitgespaarde wegkilometers is onze
maatschappelijke impact zeer relevant. Door gebruik te maken van binnenvaart wordt liefst 66% minder CO2 uitgestoten, wat voor Agrifirm een sterk argument is”, aldus Chris Mercier, Operation Director Agrifirm EMEA.

Agrifirm treedt in de voetsporen van andere grote spelers die in het verleden ook de kaart van de binnenvaart trokken. In de voorbije 10 jaar hebben bijvoorbeeld Caterpillar, Umicore, Stanley Black & Decker, Converse, Carrefour en H&M, in samenwerking met Van Moer Logistics, ook voor intermodaal transport gekozen om hun uitstoot drastisch te verlagen.

Jo Van Moer: “Met de Europese Green Deal in het vooruitzicht hopen we nog meer bedrijven te overtuigen over de maatschappelijke meerwaarde van de binnenvaart. Daarom willen we onze intermodale afdeling ook in de toekomst verder blijven uitbouwen. We geloven sterk dat intermodaliteit een cruciale rol zal spelen in de verduurzaming van de transportsector.”

DLCT Grobbendonk © Van Moer

========================

Eerste exportcontainers van Agrifirm verscheept via binnenvaart

Binnen de Royal Agrifirm Group zet Nuscience Belgium een volgende belangrijke stap richting duurzaam transport. De nieuwe exportfabriek voor concentraten in Grobbendonk zal een groot deel van zijn export in containers via de vlakbij gelegen DLCT terminal per barge naar de Antwerpse haven vervoeren. Terminaluitbater Van Moer Logistics en het adviesbureau Multimodaal.Vlaanderen binnen VIL overtuigden Agrifirm om voor de 2500 20voet exportcontainers de multimodale oplossing te kiezen.

© Agrifirm/Vil

Uitsparing 5.000 ritten

Willy De Decker, expert bij Multimodaal.Vlaanderen, werkte het multimodale alternatief uit: “Indien deze containers leeg zouden opgehaald worden in Antwerpen, geladen worden en weer teruggestuurd over de E313 en de Ring van Antwerpen zou dit resulteren in 275.000 wegkilometers.”

Bij de multimodale oplossing worden twee voordelen gecombineerd: enerzijds de korte afstand vanaf de productievestiging tot aan de binnenvaart terminal (1 km) en anderzijds het op voorhand beladen van de containers zodat vrachtwagens deze zeer efficiënt kunnen aan en afvoeren naar de terminal.

Grote maatschappelijke impact

Bij de multimodale keuze worden nog maar 6.500 kilometers gereden over de weg, met een globale besparing van 268.500 kilometers (97.6%) als resultaat. Dit bovenop een groot deel van de aanvoer van grondstoffen (soja en raapzaad schroot) die reeds geruime tijd via de binnenvaart werden aangevoerd.

“Waar een wil is, is een waterweg. Samen met de uitgespaarde wegkilometers is onze maatschappelijke impact zeer relevant. Door gebruik te maken van binnenvaart wordt liefst 66% minder CO2 uitgestoten, wat voor Agrifirm een sterk argument is”, aldus Chris Mercier, Operation Director Agrifirm EMEA. “Naast de standaard KPI’s monitoren we ook de ecologische impact van onze transporten, het aantal wegtransporten en de “root cause” ervan. De standaard aanbieding naar klanten toe is steeds intermodaal transport.”

© Agifirm/Vil

Een strategische draaischijf in de Kempen

Van Moer Logistics zal als strategische partner de shuttles tussen Agrifirm en DLCT voorzien, de overslag op de terminal organiseren en de goederen vervolgens naar de Antwerpse haven varen.

Jo Van Moer, CEO bij Van Moer Logistics: ”Toen we in 2019 de terminal in Grobbendonk overnamen hadden we een duidelijk doel voor ogen, namelijk de lokale industrieën warm maken voor een intermodaal alternatief voor hun huidige transportstromen. Op deze manier willen we onze klanten een oplossing bieden op het duurzaamheidsvraagstuk dat zich, met de Green Deal in het vooruitzicht, steeds prominenter stelt.”

=========================

Over Royal Agrifirm Group

Met meer dan 3.000 betrokken medewerkers met de ambitie om iedere dag te excelleren, draagt Royal Agrifirm Group bij aan een verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties. Wij leveren meetbare, relevante en duurzame waarde op het boerenerf, op de akker en aan de voederindustrie. 120 jaar geleden opgericht in Nederland, zijn we nu een toonaangevende, agrarische coöperatie met een internationaal netwerk van dochterbedrijven gevestigd in Europa, ZuidAmerika, de Verenigde Staten van Amerika, Azië en een wereldwijd distributienetwerk.

Meer informatie: www.agrifirm.com

Over Van Moer Logistics

Van Moer Logistics is een groeiende logistieke dienstverlener die op maat gemaakte logistieke oplossingen aanbiedt. De groep is actief in transport, distributie, opslag, intermodale logistiek en tank container logistiek.

Jo Van Moer en Anne Verstraeten richtten het bedrijf op in 1990 met 2 vrachtwagens en groeiden uit tot een geïntegreerde logistieke dienstverlener. Met 23 locaties in België en Roemenië concentreert Van Moer Logistics zich op het bouwen van duurzame partnerrelaties waarbij ze luisteren naar de behoeften van hun klanten om hun processen verder te optimaliseren.

De groep telt inmiddels 500 vrachtwagens, 450.000 M2 aan magazijnoppervlakte en 9 binnenschepen. Samen met 1.500 medewerkers bouwen Jo en Anne elke dag verder aan hun familiebedrijf met een duurzame en innovatieve visie.

Meer informatie: Van Moer Logistics | Transport & Logistic Services

Over Multimodaal.Vlaanderen

Multimodaal.Vlaanderen maakt deel uit van VIL en is een onafhankelijk adviespunt dat sinds 2017 verladers en logistieke dienstverleners begeleidt en verbindt bij het zoeken naar alternatieve, duurzamere transportoplossingen. Het doel? Samen met de bedrijfswereld de omslag inzetten naar slimme, efficiënte en duurzame transportkeuzes.

Meer informatie op www.multimodaal.vlaanderen

Over VIL

Als speerpuntcluster is VIL het innovatieplatform voor de logistiek in Vlaanderen. Als ledenorganisatie brengt VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren samen, zowel verladers als logistieke dienstverleners en kennis en overheidsinstellingen. De missie van VIL is om bedrijven te helpen bij het realiseren van innovatieve logistieke projecten om zo hun competitiviteit te verhogen.

Meer informatie op www.vil.be