- 28/10/2021 – foto © Van Moer
Van Moer Logistics en Delhaize nemen eerste dual fuel waterstoftruck van CMB.TECH in gebruik.
De dual fuel waterstoftruck zal vanaf november 2021 als test ingezet worden voor de aanlevering van de Delhaize supermarkten. De truck heeft de potentie om de CO2 uitstoot tot 80% te reduceren. Na de testfase van 12 maanden zal bekeken worden hoe de technologie ontwikkeld door CMB.TECH verder uitgerold kan worden in de 500–delige truckvloot van Van Moer Logistics.
Op 3 juni 2021 stelde CMB.TECH zijn multimodaal waterstoftankstation in Antwerpen voor en introduceerde de internationale ontwikkelaar voor waterstofoplossingen ook zijn prototype van de waterstoftruck. Dankzij de dual fuel technologie heeft de truck verschillende voordelen ten opzichte van andere waterstoftrucks. De truck heeft namelijk een groter bereik, is goedkoper in aankoopwaarde en heeft geen verlies van laadruimte in de oplegger.
Vanaf november zal de truck meerijden in de transportvloot van Van Moer Logistics, de Antwerpse logistieke dienstverlener met een totale vloot van 500 vrachtwagens.
CMB.TECH is tevreden dat ze een geschikte partij vonden om de waterstoftruck als eerste binnen Europa te testen. “We zochten een betrouwbare en stabiele partner die bereid was om samen met ons de testfase van onze waterstoftruck te doorlopen.”, aldus Alexander Saverys, CEO CMB.TECH. ”Van Moer Logistics deelt onze visie om de emissies van de transportindustrie te verlagen met financieel haalbare en betrouwbare technologieën. Het testen van deze eerste CMB.TECH waterstoftruck is een eerste stap naar een snelle opschaling en uitrol van meer soortgelijke trucks op Europese wegen in 2022.”
“De dual fuel waterstoftruck zal in primeur ingezet worden voor transport tussen het distributiecentrum van Delhaize in Zellik en onze supermarkten in regio Antwerpen. We zijn dan ook trots dat we samen met twee sterke Belgische bedrijven zoals Van Moer Logistics en CMB.TECH kunnen werken aan een meer duurzaam transport. Enkel samen kunnen we bouwen aan een duurzame toekomst voor de toekomstige generaties.”, zegt Dieter De Waegeneer, Executive Vice President Operations van Delhaize.
Hoe werkt het?
De dual fuel waterstoftruck kan waterstof bijmengen als brandstof in haar omgebouwde dieselmotor om zo minder diesel te verbruiken en minder CO2 te produceren. Indien nodig, kan de motor ook nog volledig op diesel opereren. Naast de CO2, wordt ook de NOX–uitstoot gereduceerd, tot –70%, maar gezien de zeer ecologische nabehandeling op nieuwe dieselmotoren resulteert dit ook in een reductie van AdBlue verbruik. Door de bestaande dieselmotor en aandrijving te gebruiken, kunnen we de investeringskosten van deze truck beperken tot 1/3e van een nul–emissie alternatief.
Met een volle tank waterstof heeft de truck een bereik van 500km en indien nodig kan de truck nog 3000 km verder rijden op diesel.
Jo Van Moer, oprichter en CEO Van Moer Logistics: “De dual fuel functionaliteit maakt deze truck juist zo interessant, het doel is om 100% op waterstof te rijden, maar in het dagdagelijkse leven op de baan moet je rekening houden met onvoorspelbare factoren zoals files en wachturen. Dankzij de dieselreserve hoeven we ons geen zorgen te maken dat de truck in het midden van zijn rit zonder brandstof valt. Door deze technologie toe te passen op de nieuwe vrachtwagens die we vandaag kopen, kunnen we op de gebruikelijke manier blijven werken, maar maken we de schaalvergroting van waterstoftankstations en de bijbehorende infrastructuur mogelijk.”
—————————————————-
Over Van Moer Logistics
Van Moer Logistics is een groeiende logistieke dienstverlener die op maat gemaakte logistieke oplossingen aanbiedt. De groep is actief in transport, distributie, opslag, intermodale logistiek en tank container logistiek. Jo Van Moer en Anne Verstraeten richtten het bedrijf op in 1990 met 1 vrachtwagen en groeiden uit tot een geïntegreerde logistieke dienstverlener. Met 25 locaties in België en Roemenië concentreert Van Moer Logistics zich op het bouwen van duurzame partnerrelaties waarbij ze luisteren naar de behoeften van hun klanten om hun processen verder te optimaliseren.
De groep telt inmiddels 500 vrachtwagens, 450.000 M2 aan magazijnoppervlakte en 9 binnenschepen. Samen met 1.500 medewerkers bouwen Jo en Anne elke dag verder aan hun familiebedrijf met een duurzame en innovatieve visie.
Meer informatie: Van Moer Logistics | Transport & Logistic Services
Over Delhaize
In februari 2021 telt Delhaize De Leeuw maar liefst 820 winkels in België en Luxemburg. Het winkelnetwerk bestaat uit volgende formules: supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop & Go. Via delhaize.be kunnen klanten online winkelen en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaizeklanten kunnen rekenen op een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten. Delhaize heeft een marktaandeel van 24,9% en telt meer dan 32.000 medewerkers.
(*Bron AC Nielsen) – https://www.delhaize.be/
Ahold Delhaize
Delhaize maakt deel uit van de internationale retailgroep Ahold Delhaize die actief is in 10 landen met ongeveer 380.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 7.000 winkels, waar wekelijks bijna 54 miljoen klanten hun boodschappen doen.
https://www.aholddelhaize.com/
Over CMB en CMB.TECH
CMB (Compagnie Maritime Belge) is een gediversifieerde scheepvaart– en logistieke groep gevestigd in Antwerpen, België. CMB bezit en exploiteert 139 zeeschepen in droge bulk (Bocimar), containervervoer (Delphis), chemicaliëntankers (Bochem) & crew transfer schepen (Windcat). CMB is ook actief in cleantech (CMB.TECH) en vastgoed (MCA Facilities, Maritieme Campus Antwerpen). CMB heeft kantoren in Tokio, Singapore, Hong Kong, Duitsland (Hamburg) , UK (Lowestoft en Brentwood) en
Nederland (Amsterdam).
CMB.TECH is de cleantech divisie van CMB. Het bedrijf is een actieve ontwikkelaar en integrator van waterstofoplossingen met de focus op engineering, waterstofproductie, industriële en maritieme toepassingen. CMB.TECH brings hydrogen to the industry.