– 12 SEPTEMBER 2021 – HAVEN VAN ANTWERPEN – foto’s © Georges Janssens

Vele honderden kijklustigen hebben ervan genoten hoe Antwerpen het nieuwe hospitaalschip Global Mercy van Mercy Ships heeft onthaald. Het schip kwam de Schelde opgevaren en de tocht ging heen en weer langs de Antwerpse Scheldekaaien om dan uiteindelijk de dokken in te varen langs de Boudewijnsluis naar haar ligplaats op kaai 602 naast de Lillobrug.  Op de escorterende rondvaarboten waren ook zo’n 1000-tal sympathisanten aan boord.

Spuitende sleepboten begeleiden de Global Mercy

MERCY SHIPS

Het begon in 1964 – een orkaan Cleo raasde over de Bahama’s – terwijl de 19-jarige Don Stephens schuilde voor de storm, hoorde hij een smeekbede dat zijn leven voor altijd zou veranderen. Het gebed van een meisje dat bad om een ziekenhuisschip, gevuld met dokters en
andere vrijwilligers om hulp te bieden aan mensen in nood. Enkele jaren later begon Don Stephens aan zijn avontuur dat in 1978 leidde tot  de oprichting van Mercy Ships.

Elke dag brengt Mercy Ships dromen in vervulling. Sinds 1978 hielp Mercy Ships – direct en indirect – al meer dan 2,5 miljoen mensen in de armste landen. Het doel? Medische hulp toegankelijk maken voor de allerarmsten in Afrika en de lokale gezondheidssystemen verbeteren.

Mercy Ships geeft ook opleidingen aan plaatselijke zorgverleners, zodat zij op hun beurt medische zorg kunnen geven en de  gezondheidszorg in een land blijvend verbetert.

Enkele cijfers:
+ 105.500 chirurgische behandelingen verricht
+ 2,5 miljoen mensenlevens positief beïnvloed
+ 488.000 tandheelkundige behandelingen uitgevoerd
+ 49.000 lokale mensen en professionals opgeleid
+ 1.110 projecten voltooid voor ontwikkeling van landbouw en infrastructuur
+ 252.000 opleidingen in basisgezondheidszorg gegeven
+ 105.000 patiënten kregen op het hospitaalschip een gratis operatie

AFRIKA

In Afrika hebben miljoenen mensen niet of nauwelijks toegang tot medische zorg. Zij hebben bijvoorbeeld tumoren, misvormde benen, staar of brandwonden die onbehandeld blijven. Dat maakt hun toekomst uitzichtloos.  Jaarlijks overlijden ca. 17 miljoen mensen omdat ze geen toegang hebben tot veilige, tijdige en betaalbare chirurgie.

Mercy Ships vaart momenteel naar deze mensen toe met een groot hospitaalschip, de Africa Mercy. Aan boord werken elk jaar meer dan duizend professionele vrijwilligers: van verpleegkundigen tot koks en van chirurgen tot loodgieters. Alle vrijwilligers aan boord van het schip werken gratis en betalen hun eigen reis-en verblijfskosten.

Overal waar het hospitaalschip van Mercy Ships aanmeert, brengen wanhopige ouders hun kinderen aan boord. Zij lijden aan ernstige aandoeningen die onbehandeld blijven omdat er in hun land geen betaalbare medische zorg is.

Deze kinderen zouden alles geven om geopereerd te worden. De vrijwilligers van Mercy Ships geven alles om hen te redden. En dat doen ze niet langer op één, maar weldra op twee grote hospitaalschepen. Zo kunnen ze dubbel zoveel levens redden, met de kostbare steun die u ons geeft!

GLOBAL MERCY

Omdat er nog honderdduizenden arme patiënten wachten op een operatie, bouwde Mercy Ships een tweede schip: de Global Mercy. Met dit schip willen ze meer medische zorg kunnen bieden in de armste landen en tegelijk lokale medische professionals opleiden. Het schip is qua capaciteit meer dan twee keer zo groot als ons huidige hospitaalschip, de Africa Mercy.

De Global Mercy is 174 meter lang, 28,6 meter breed en 6.1 m diepgang. Het heeft 12 dekken en meet 37000 ton. Het schip is gebouwd bij Tianjin Xingang Shipyard onder Lloyds Register Survey.  De motoren zijn 4 x Wartsila 6L32 Dieselmotoren en 2 x ABB Azipul Pods elektrische schroefaandrijving. Er wordt gevaren onder Malta vlag.

Met 6 operatiekamers en 199 ziekenhuisbedden, zal met de komst van dit schip de medische capaciteit meer dan verdubbelen. Met de nieuwste medische apparatuur zal hoge kwaliteitzorg verleend kunnen worden. Daarnaast zullen er meer ruimtes zijn voor het opleiden van chirurgen en andere medische professionals, zoals verpleegkundigen en anesthesisten.

Op het schip kunnen bijna 650 vrijwilligers wonen. De Global Mercy wordt in de haven van Antwerpen afgewerkt en volledig ingericht tot hospitaalschip en zal vanaf 2022 operationeel zijn voor de volgende 50 jaar.

 

De Global Mercy: het grootste private hospitaalschip ter wereld

Met twee schepen biedt Mercy Ships ieder jaar:
• 2.800 + trainingen en mentorschappen
• 5.000 + levensveranderende operaties
• 28.000 + tandheelkundige behandelingen
• 50.000 + patiënten

Als de Global Mercy operationeel zal zijn zullen er 3000 maaltijden per dag aan boord worden bereid.
Het schip in de huidige toestand heeft 140 miljoen Euro gekost en na afwerking zal dat 170 miljoen Euro zijn.

HAVEN VAN ANTWERPEN

Bert Van Dijk, voorzitter Mercy Ships Belgium, verkreeg van de Haven van Antwerpen een uniek partnerschap.  De oorsprong hiervan begon al in 2015 na een warme kennismaking tussen toenmalig havenschepen Marc Van Peel en Bert van Dijk, voorzitter van Mercy Ships
België. Sindsdien organiseert Port of Antwerp regelmatig benefietacties voor Mercy Ships.

Rob Smeets, Chief Operations Officer Port of Antwerpen en Bert van Dijk, voorzitter Mercy Ships België en Mercy Ships Global Association

Zo is er sinds 2015 elk jaar een fundraisingdiner voor havenbedrijven in het Havenhuis. In 2017 opende het Havenhuis de deuren voor de tentoonstelling ‘Stories of Mercy’, die bezoekers meenam in de wereld van Mercy Ships. Ook de fototentoonstelling ‘People of Mercy’ van Stephan Vanfleteren vond plaats in het Havenhuis.

Ook Jacques Vandermeiren – huidig CEO van Port of Antwerp – draagt Mercy Ships een warm hart toe. Hij bezoekt normaal gezien havensteden vooral vanuit een economisch perspectief. Tijdens het inzamelevenement ‘Bike for Africa’ in 2018 ontdekte hij Afrika op een heel andere manier en zag hij hoe groot de nood is aan medische hulp.

2021: De Global Mercy wordt in de haven van Antwerpen ingericht en afgewerkt

Het verhaal van Mercy Ships leeft anno 2021 verder binnen de havengemeenschap. Jacques Vandermeiren en havenschepen Annick De Ridder bevestigden met de komst van de Global Mercy hun engagement om Mercy Ships ook in de toekomst te blijven ondersteunen.

Jacques Vandermeiren: “In Afrika verricht Mercy Ships fantastisch werk om medische zorg toegankelijk te maken voor de allerarmsten. Het schip krijgt voor de volgende maanden een gratis ligplaats in de haven, waardoor we het maatschappelijk engagement van de haven onderstreepen”.

 

Annick De Ridder: “Een hoogtepunt in de samenwerking tussen Port of Antwerp en Mercy Ships. Vele bedrijven in onze haven steunen dit project. Mercy Ships en het werk dat ze verrichten liggen nauw aan ons hart”.

De Global Mercy, het nieuwe schip van Mercy Ships, zal in 2021 kosteloos een aantal maanden in de haven van Antwerpen liggen om ingericht en afgewerkt te worden tot het grootste private hospitaalschip ter wereld. Dit unieke project is een voorlopig hoogtepunt in de samenwerking tussen Port of Antwerp en Mercy Ships. In Antwerpen werden de nodige voorbereidingen gestart om het schip te ontvangen en er werd een plaats gereserveerd aan het Nautisch Operationeel Centrum van Port of Antwerp.

Port of Antwerp staat daarbij niet alleen. Ook veel bedrijven en organisaties in de haven steunen Mercy Ships al structureel en zullen dit ook doen bij de inrichting van de Global Mercy. Op die manier levert de hele havengemeenschap een mooie bijdrage aan de bevolking van Afrika, een continent waarmee de haven een sterke band heeft.

Technische weetjes

Gebaseerd op 42 jaar ondervinding en ook de resultaten van het andere schip Africa Mercy dat sedert 2007 in de vaart is, werd besloten een nieuw schip te bouwen.  Dit schip zal op alle gebied een dubbele capaciteit hebben en het eerste schip aanvullen.

Gebouwd bij Tianjin Xingang Shipyard (deel van China State Shipbuilding Company CSSC) met projectbeheer van Stena RoRo, Gothenburg in Zweden en design van Deltamarin Turku, Finland. De Franse broker Barry Rogliano Salles (BRS) heeft geholpen bij het negociëren van de contracten. Het schip kan eender waar in de wereld worden ingezet maar vooreerst nu in Afrika.

Gilbert Walter (rechts) van BRS is supervisor van de onderhandelingen bij de bouw van het schip – foto Danny Deckers

De opeenvolgende stappen in het bouwproces omvatten tot 72 maanden gedetailleerd ontwerpwerk, constructie van de romp en installatie van machinesystemen, uitrusting van de accommodatiedekken/ziekenhuis, uitgebreide tests en proeven voorafgaand aan levering vanaf de
scheepswerf, installatie van aanvullende medische apparatuur en algemene benodigdheden en verdere tests voorafgaand aan de implementatie.

Het ziekenhuisgedeelte beslaat het grootste deel van dekken 3 en 4 – ongeveer 7.000 vierkante meter met bevoorradingsdiensten, 6 operatiekamers, 102 bedden voor acute zorg, 7 IC/isolatiebedden en nog eens 90 zelfzorgbedden. Het ziekenhuisgebied omvat speciale klas-/conferentieruimten en simulatorlaboratoria voor een effectievere training. Alle preoperatieve en postoperatieve werkzaamheden kunnen aan boord worden gedaan in plaats van aan de wal, waardoor de voetafdruk van Mercy Ships wordt geminimaliseerd in drukke havens.

Het nieuwe schip zal de jaarlijkse medische capaciteit meer dan verdubbelen en is ontworpen om een ​​breed scala aan operaties uit te voeren, waaronder, maar niet beperkt tot, maxillofaciale en reconstructieve chirurgie, tumorverwijdering, gespleten lip- en gehemeltereparatie, kunststoffen, orthopedische chirurgie, cataractverwijdering en verloskundige fistelreparatie.

Cath Luyten – Ambassadrice van Mercy Ships

CATH LUYTEN – AMBASSADRICE VAN MERCY SHIPS

“Het is confronterend om te zien hoe mensen met tumoren, gespleten lippen en misvormingen zitten te wachten op hulp. Hulp die zonder Mercy Ships bijna onbestaande is. Voor ze aan boord gaan, zie je in de blikken van de patiënten een mengeling van angst en hoop. Nadien stralen ze. Zo dankbaar dat er een toekomst wacht. Ik leerde de verlegen Aminata kennen met een gespleten lip. Ze kon nog amper praten, lachen en eten. Nu lacht het leven haar toe. Dankzij de steun van Mercy Ships. Hopelijk helpt u ook.”

Cath Luyten: IK GEEF mijn hart aan Aminata – foto © Mercy Ships 

PARTNERS

Heel wat partners hebben reeds hun steun toegezegd in het Mercy Ships project van de Global Mercy.  Een selectie van hen kan u <hier> bekijken.  Maar ook U kan bijdragen: een overschrijving is vlug gemaakt.

Alle vrijwilligers aan boord van het schip werken gratis. Uw hulp is onmisbaar voor de aankoop van medisch materiaal en medicijnen. Steun Mercy Ships met een gift en help de vrijwillige dokters levens te redden van de armste patiënten in Afrika.

Doe uw gift op: BE 90 0016 0298 6432 of online op mercyships.be/gift

U geeft aan een unieke organisatie
• Twee professionele drijvende ziekenhuizen
Met operatiekamers, ziekenbedden en medische beeldvorming.
• Meer dan 1000 vrijwilligers aan boord
Chirurgen, verpleegkundigen en ondersteunend personeel, die allemaal volledig gratis werken.
• Levensreddende ingrepen
Kwalijke tumoren verwijderen, gebogen benen rechtzetten, open lippen en gehemeltes sluiten, cataractblinden weer laten zien…
• Een duurzame impact
Opleiding van lokale mensen en verbetering van de medische infrastructuur ter plaatse.

Of kom mee aan boord als vrijwilliger
Zet uw talenten in en kom mee aan boord! Op de website vindt u alle functies. Tip: lees ook zeker de verhalen van vrijwilligers:  mercyships.be

Mercy Ships Belgium vzw
Excelsiorlaan 89/2 – 1930 Zaventem | +32 (0)2 503 64 03
IBAN: BE90 0016 0298 6432 | mercyships.be | info@mercyships.be

Prominenten laten zich graag fotograferen met de Global Mercy op de achtergrond.