- 27/10/2021 – VIL
- Slotevent van het project in LOG!VILLE
Na een verwelkoming door Steve Sel, manager projecten VIL, komt projectleider Dirk Jocquet de digitale noodzaak uitleggen van het project.
Met het project ‘Smart Driver Pass’ wil VIL een basis app ontwerpen die gericht is op toegangssystemen in de logistieke sector. Doel is een uniform, remote en contactloos Vlaams systeem voor het verschaffen van toegang aan chauffeurs tot bedrijfssites om te laden en te lossen.
Alhoewel reeds meerdere bedrijfssites werken met eigen systemen, wordt het stilaan tijd om al deze toegangsnormen op mekaar af te stemmen. Voor een toegangssysteem heeft men vooreerst een vlotte identificatie nodig van de persoon die zich aanbiedt waarbij vooral de vele tijdrovende manuele procedures moeten uitgesloten kunnen worden.
De integratie van de systemen moet vlot kunnen worden weergegeven op de smartphone van de chauffeur. Alras blijkt de versnippering van oplossingen aangeboden door de diverse deelnemende bedrijven.
Dertien deelnemende bedrijven: Alfapass, Aperam Stainless Steel Belgium, Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut Belgium, Brussels Airport Company, D&D Solutions, DistriLog Group, DP World, Fluvius, North Sea Port, Peripass, Port of Antwerp en Zetes.
Teneinde een uniform systeem voor identificatie van chauffeur te kunnen uitwerken wordt vooreerst aandacht besteeds aan een aantal punten:
- efficiënt, robuust en veilig
- compatibel met reeds bestaande systemen wat niet wil zeggen dat die moeten vervangen worden
- extra functionaliteiten
- laagdrempelig en toegankelijk ook voor kleinere laad/losplaatsen
- basis vormen voor innovaties
- technologisch innovatief
- tijd- en kostenbesparend
- connectiviteit, samenwerking en standaardisering
Verder moet de identificatie fraudevrij zijn en laagdrempelig en gebruiksvriendelijk voor de chauffeurs.
Er boden zich een viertal bedrijven aan om de Smart Driver Pass te ontwikkelen. Rekening houden met de scope, budget en tijd werd gekozen voor Be-Mobile en Telindus.
Frank Roessig – Head Digital Trust Solutions Cloud bij Telindus – licht de module DigitalKYC toe om efficiënt te identificeren waarbij biometrische waarschijnlijk zullen toegepast worden: vingerafdruk, oog-, aangezicht- en stemherkenning. Dit zal gebeuren in combinatie met identiteitskaart, paspoort, rijbewijs of dergelijke. De inschakeling van hulpmiddelen als chipkaart, dongle, smartphone of smartwatch zullen meer en meer worden gebruikt. Veiligheid en tijdsbesparing zullen de belangrijke uitgangspunten worden.
Nicolas Talpe – Chief Commercial Officer bij Be-Mobile – beschrijft de realisatie van een concept. Een uniform systeem bruikbaar voor alle locaties moet voldoen aan lage investeringskost, gebruiksvriendelijk en fraudevrij. Aan de hand van een unieke database moeten zoveel mogelijke vereisten worden ingebouwd, zoals o.a. vooraankoniding, voorziene aankomsttijd ETA, nachtleveringen, bewegwijzering op privaat domein. Truckmeister is een app die is uitgewerkt voor truck drivers.
Bij de ontwikkeling werkten een aantal bedrijven hier intens aan mee: Atlas Copco met Distrilog Group, Aperam met Move Intermodal, Louis Dreyfus Company met Gheeraert Transport, en Air Cargo Belgium.
Voor deze laatste kwam Han Van Steenwinkel – project-coördinator Air Cargo Belgium – het specifieke toegangssysteem van de luchthaven voorstellen. Voor hun 155 leden is er een BruCloud die alle mogelijke gegevens centraliseert. De BRUcargo Digital Green lane is daarbij een standaard pick-up en aanleveringsprocess dat ondersteund wordn door alle BruCloud applicaties.
Leander Naessens – CEO van Peripass – legt het Yard Management System uit van Peripass. Het moet de kloof overbruggen tussen WMS (warehous management system), YMS (yard management system) en TMS (terminal mangement system). Er is ook aandacht voor de diversiteit van de chauffeurs en zo zou de app in 15 talen kunnen worden weergegeven. Bedoeling is om meer comfort te bezorgen door meer informatie in te sluiten. Ook het item van Self Service Access wordt uitgewerkt.
De projectleiders Dirk Jocquet en Dirk Staelens maakten conclusies over de uitgevoerde testcases:
- een fraudevrije identificatie en autorisatie van chauffeurs werkt
- laagdrempelig en gebruiksvriendelijk is mogelijk
- een uniform systeem voor alle types bedrijfssites wordt aangeboden
- een smartphone App en een backend Portal hebben veel potentiëel
- standalone versies zijn niet efficiënt
Tot slot wijzen ze erop dat integratie met andere digitale logistieke toepassingen noodzakelijk is en dat digitaal vooraanmelden een must is om tijdwinst te verkrijgen.
De ROI (return of investment) moet opgezet worden voor zowel de bedrijfssites als voor de vervoerders.
foto’s © Georges Janssens
Voor meer informatie neem contact op met VIL
VIL staat voor een sterk logistiek Vlaanderen