DE EVER GIVEN SAGA IN HET SUEZKANAAL…

Bron: Belga Thomas Devos – CAIRO 23/06/2021 13:07 (BLOOMBERG)

De eigenaars van de Ever Given hebben een akkoord bereikt met de uitbater van het Suezkanaal over een schadevergoeding. Het schip blokkeerde in maart bijna een week de belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië.

Het advocatenkantoor dat de eigenaars en verzekeraars van de containerreus bijstaat, laat weten dat het hier gaat om een voorlopig akkoord.

“Na uitgebreide onderhandelingen de voorbije weken met het onderhandelingscomité van de Suez Canal Authority, is een principeakkoord overeengekomen tussen de verschillende partijen”, aldus advocatenkantoor Stann Marine.

Beide partijen zullen nu “zo snel mogelijk” de deal finaliseren. Nadien worden de nodige regelingen getroffen zodat het schip Egypte kan verlaten. Financiële details zijn niet vrijgegeven.

Het 400 meter lange schip, een van de grootste containerschepen ter wereld, strandde eind maart na slecht weer in het zuidelijke deel van kanaal. De Ever Given lag volledig dwars, waardoor er zes dagen geen doorkomen aan was. Talloze schepen moest wachten totdat de waterweg opnieuw vrij was.

Initieel vroeg de kanaaluitbater 900 miljoen dollar om het verlies aan doortochtgelden, de schade en de berging te compenseren. Nadien zakte dat bedrag tot 550 miljoen dollar. De Japanse scheepseigenaar, Shoei Kisen Kaisha, en verzekeraarswilden eerst enkel 150 miljoen dollar ophoesten.

Evergreen Line uit Taiwan had het schip gecharterd dat onderweg was van China naar Rotterdam.

De bergingswerkers konden het schip op 29 maart vlot trekken. Sindsdien wacht het schip op een meer halverwege de kanaalroute.

———————

Bron Belga: Ismailia 31/05/2021 17:44 (DPA)

De Autoriteit van het Suezkanaal (SCA) stelt de kapitein van vrachtschip Ever Given direct verantwoordelijk voor de blokkade van het kanaal. “Volgens onze informatie draaide het schip naar rechts bij het invaren van het kanaal en wilde de kapitein het weer naar het midden sturen”, zegt Sayed Sheyshe, die voor de autoriteit het onderzoek leidt. “Hij gaf te veel bevelen in een zeer korte tijd, een achttal in twaalf minuten, waardoor het schip niet voldoende tijd had om te reageren. Het is zeer groot en reageert zeer langzaam.”

Er waren geen technische problemen in het schip, zei Sheyshe maandag in de Egypte stad Ismailia aan de pers.

Een rechtbank in de stad buigt zich over de zes dagen durende blokkade van het Suezkanaal eind maart.

De Ever Given, die op weg was naar Rotterdam, was na een zandstorm vast komen te zitten op een van de drukste vaarroutes ter wereld. Meer dan 400 andere schepen werden daardoor opgehouden.

De kanaalautoriteit eist voor het geleden economische verlies, de werkzaamheden om het schip weer vrij te maken en de schade aan de infrastructuur van het Suezkanaal een schadevergoeding van ongeveer 550 miljoen dollar (451 miljoen euro).

Het schip werd in beslag genomen wegens onenigheid tussen de eigenaren en de kanaalautoriteit SCA over die schadevergoeding. De autoriteit wil het schip pas vrijgeven als er een akkoord is. De volgende zitting van de rechtbank vindt binnen drie weken plaats.

———————

ZIE OOK: Simulatie Ever Given in het Suez Kanaal

https://twitter.com/Rainmaker1973/status/1375145132559896584/photo/1