– 31/08/2021 – VIL – foto © Georges Janssens –
Intern transport op waterstof performant, veilig en zero–emissie
VIL test met succes een terminaltrekker, vorkheftruck en mobiel waterstoftankstation in Antwerpse haven
De demonstraties in het project Hydrolog waarbij een waterstof aangedreven terminal tractor en vorkheftruck werden ingezet op terminals van AET en PSA in de Antwerpse haven tonen aan dat waterstof als zero–emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan ingezet worden voor de aandrijving van zwaar logistieke equipment.
Zero–emissie en geluidsarm alternatief
Vast staat dat waterstof een zero–emissie en geluidsarm alternatief is voor diesel binnen logistieke operaties waar batterij–elektrische Varianten minder tot hun recht komen. Daar waar vermogensvragen de implementatie van de bestaande batterijtechnologie overstijgen,
komt waterstof in aanmerking.
Hoge veiligheidseisen en interne organisatie
Ook de impact op het vlak van de bedrijfsorganisatie en de interne veiligheidsprocedures mag niet onderschat worden. Dit gaat van de praktische inrichting van een tank– en opslag site met hekwerk, aanrijdbeveiliging, stroomvoorziening en aarding, over interne procedures
zoals noodplanning, tot organisatorische aanpassingen om waterstoftoestellen optimaal in te zetten in de bedrijfsvoering.
“Vergroening is meer dan louter een theoretische oefening”
Verwachte prijsdaling maakt waterstof voordelig
Op relatief korte termijn liggen de grootste toepassingsmogelijkheden in havenomgevingen. Daar is vandaag al waterstof aanwezig, bijvoorbeeld als feedstock van de petrochemie, en zal er in de toekomst veel (groene) waterstof beschikbaar komen gelet op de grootschalige elektrolyseprojecten (“waterstoffabrieken”) die op stapel staan in de havens en toekomstige import van waterstof of afgeleiden. Die waterstof zal (deels) gaan naar heavy duty transport (scheepvaart, trucks, havenlogistiek, treinen, …) als duurzame brandstof.
Projectdeelnemers: Aertssen, Air Liquide, Antwerp Euroterminal (AET), Brussels Airport, Delhaize, DEME, Ecosource, Engie Electrabel, Fluxys, Inovyn, Kalmar, Motrac, MPET, POM Limburg, PSA Antwerp, Rentaloc, STILL en Toyota Material Handling.
Projectpartner: WaterstofNet
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
=============================
VIL
VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector en sinds 1 januari 2017 erkend als Speerpuntcluster Logistiek. VIL helpt Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen en ontvangt hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid. Als ledenorganisatie brengt VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren bij elkaar, zowel verladers als logistieke dienstverleners maar ook kennisinstellingen, overheidsinstanties en bedrijven vanuit de IT–, engineering–, interim–, bouw en real estate wereld.
Meer informatie over VIL: www.vil.be