Vertaling van een artikel van Alberto Mintegui Longo (Master Mariner / VTS Operator & SAR Coordinator, Valencia, Spanje.
foto boven: UNION 8 – BOLUDA TOWAGE – Sleepboot met 45 ton Bollard Pull
foto’s © Georges Janssens
Bollard Pull is de meting voor de trekkracht van een schip. Het kan worden gedefinieerd als de stuwkracht die wordt ontwikkeld door de voortstuwingssystemen van elk schip wanneer het een nulsnelheid in de voorwaartse richting heeft.
Boldertrekkracht – ook wel eens paaltrekkracht genoemd – wordt berekend door een bolder op de kade te verbinden met een sleepmechanisme op het schip en de kracht of spanning te berekenen die in de verbinding is ontwikkeld met behulp van een load cell of een soortgelijk onderdeel.
Bolders zijn korte, gedrongen structuren die over het algemeen uit metaal zijn opgebouwd en op pieren of kades worden gebruikt om een schip in de haven aan te meren en door de sleeplijnen te verankeren.
De trekkracht van de bolder is over het algemeen vereist voor schepen zoals sleepboten en wordt geregistreerd in kilonewtons (aangeduid als kN) of andere krachteenheden zoals korte ton (stf) of ton kracht (tf). Elke sleepboot of elk vaartuig dat nodig is om een andere lading dan zijn gewicht te trekken, vereist een Bollard Pull-certificering van een van de internationaal geaccepteerde classificatiebureaus.
Verenigingen zoals het American Bureau of Shipping (ABS), Indian Register of Shipping (IRS), Bureau Veritas (BV), etc. leveren schepen hun certificering na succesvolle afronding van de boldertrektest.