16/02/2021 – Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust – MDK.
foto boven: Veerboot Marnix van Sint-Aldegonde © MDK

Elektrisch veer als duurzaam baken op de Schelde

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) gaat twee elektrische veerboten toevoegen aan de Vlaamse vloot. Eén van de veerboten ‘Marnix van Sint-Aldegonde’ krijgt Antwerpen als thuishaven. De andere veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’ zal toegevoegd worden aan de veerboten in Oostende.

Een sterk staaltje technologie en opnieuw enkele stappen richting een groenere toekomst voor personenmobiliteit in Vlaanderen,” aldus Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Minister Lydia Peeters – foto © Georges Janssens

Dat personenmobiliteit via het water aan belang wint, is al langer duidelijk. We staan met z’n allen veel te vaak in de file, terwijl er mooie alternatieven zijn om de bestemming te bereiken. MDK zet jaarlijks heel wat passagiers over, waarvan een groot deel puur woon-werkverkeer is. “Zeker als we naar de regio rond Antwerpen kijken, zien we dat veel mensen kiezen voor het veer in het kader van hun woon-werk- of woon-schoolverplaatsing,” duidt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK. “Duurzame mobiliteit is dan ook de toekomst waar we met ons agentschap ten volle in willen investeren.

Veerdiensten zijn belangrijke schakels in onze mobiliteit. Door gericht te investeren, verhogen we niet alleen de kwaliteit van de dienstverlening voor de gebruikers, maar dragen we ook bij aan een kwalitatieve omgeving,” duidt minister Lydia Peeters. “Met een investering van 5,4 miljoen euro in een elektrisch veer, zetten we weer enkele stappen om een groenere toekomst te realiseren.

Vloot, afdeling van het agentschap MDK, volgt de scheepsbouwprojecten op. Het elektrisch veer zal 150 passagiers kunnen overzetten en daarnaast ruimte bieden voor 75 fietsen. Voor Vloot zal dit het tweede elektrische exemplaar zijn, maar de eerste op de Schelde. De veerboot zal uitgerust zijn met de modernste technologie. Zo is LED-verlichting de norm, zullen zonnepanelen voorzien zijn en werken de elektrische motoren als prime-movers voor het schip. “Wanneer we de veerboot exact zullen zien varen op de Schelde, is nog te vroeg om te zeggen. We verwachten dit schip ergens in het najaar van 2022,” vult Nathalie Balcaen aan.

Het elektrisch veer voor de Schelde is één van de twee nieuwe veerboten voor deze regio aangekondigd door MDK en het tweede elektrisch vaartuig dat zal ingezet worden voor personenmobiliteit in Vlaanderen.

Twee hypermoderne veerboten zijn zo goed als klaar om te vertrekken van de scheepswerf naar hun nieuwe thuishaven in Oostende en Antwerpen.

Lees ook het artikel: https://www.agentschapmdk.be/blog/?p=4736

Veerboot Roger Raveel in Oostende – foto @ Georges Janssens

Bron: MDK