foto’s © Georges Janssens

Als Eurostar niet de gevraagde overheidssteun krijgt dan zal het bedrijf mogelijk het faillissement aanvragen.
De kanaaltunnelverbinding tussen Londen en diverse Europese steden heeft het aantal treinritten per dag drastisch teruggeschroefd.
Tussen Parijs en Londen en eveneens tussen Brussel/Amsterdam en Londen rijdt nog maar één trein per dag.

Eén van de problemen zou zijn dat het bedrijf voor het grootste deel in handen is van het Franse SNCF (55 %) en dat de Britse overheid niet erg geneigd zijn om bij te springen.  Het consortium Patina Rail (consortium van Caisse de dépôt et placement du Québec (“CDPQ”) and Hermes Infrastructure) hebben destijds 40 % overgenomen van de Britse overheid.  De overige 5 % is in handen van de Belgische NMBS.  De NS in Nederland is geen aandeelhouder en heeft nog geen enkele vraag voor ondersteuning gekregen.

Britse bedrijfsleiders hebben de regering opgeroepen om deel te nemen aan een redding van het spoorbedrijf Eurostar, dat zich in kritieke toestand bevindt door de gevolgen van de coronacrisis. Dat melden Britse media maandag. (Belgabox 18/01/2021).

Momenteel is het zelfs voordeliger met de auto via de Chunnel spoorverbinding (EUR 84 – 2-dagenretour) te reizen dan met de Eurostar (€ 189 vanuit Brussel retour mits op voorhand gereserveerd).